Celsius, reizend illusionist en entertainer
Alvast een leuk voorproefje? Klik hier voor een kort filmpje!
Shows at Oerol, Parade, Boekenbal, VARA DWDD, Casablanca Variété, Festivals Carni-vale, Habana, Avignon, Châlon sur Saone, Thrillerfestival, International Fantastic Film Festival, Boulevard of Broken Dreams Barcelona, Wunderbar Berlin, Playboy December Party, Dutch Ministry Internal Affairs
Tours: EEG, Ministry Foreighn Affairs, Algeria, Gambia
Corporate: Nissan, Scania, Smirnoff, Autorai, Heymans, ANWB
Een intieme show zonder gelikte Vegas-pretenties, maar wel met een fikse dosis vakmanschap, (vurige) verrassingen, verdwijningen, behekste spiegels, nieuwe vondsten. Alles draait om illusie en verbeelding. (Het Parool)
Geen goochelshow met poedeltjes en in elkaar gedraaide ballonnen, maar een tent als een tijdmachine. (Nieuwe Revu).
Het is allemaal perfect in stijl, een absolute topper op deze Parade (De Telegraaf).
Betoverend, sprankelend. Een vorm van magie die ik nog nooit eerder gezien heb, charmant, intrigerend, origineel. In de vorm van een duister maar sprookjesachtig verhaal. Slotscène met een grote gouden spiegel waar de magiër dwars doorheen stapt. Verbluffend, terwijl je er met je neus bovenop zit. (Publieksrecensie).
Prachtig dat in de beperktheid van zo¹n theatertje toch een juiste sfeer kan worden gecreëerd, met een handvol lampen en goed gekozen hulpmiddelen. Toveren wordt hier een echte kunst. (Vakblad Informagie)
Het verleden van de kunst van de illusie wordt teruggebracht in het theater van de magiër Celsius. Vóór het authentieke theatertje wordt, op bijna arrogant uitdagende wijze, de aandacht getrokken. Na betaling van een luttel bedrag wordt het nieuwsgierige publiek de toegang gegund tot de wereld waar dromen werkelijkheid worden. (Parool P.S.)
De voetlichten doven traag. Een mysterieus figuur in rijk glitterkostuum doemt op uit vervaarlijk duister. Een sigaar gloeit in zijn smalende grijns en doet een doek ontbranden. Een witte kaketoe uit het niets. Het toepasselijk kreunen van een courant. De toeschouwers gniffelen. De bizarheid brengt, na het springen van een glas, een rilling door het publiek.
Een diepe trance wordt opgelegd aan een onschuldig meisje uit het publiek. Is zij wees? Celsius geleidt haar naar een kist. Een handzaag blijkt te stomp. Dan wordt zij met een cirkelzaag in moten gedeeld. Het gloeit bloedrood. Licht schittert. Geld blijkt een rol te spelen. Cel-sius beheerst de natuur en is in staat haar weer geheel in haar jonge doen te brengen. De monden van de kijklustigen staan open van verbazing. Zo dichtbij hebben ze het nog nooit gezien. (Festival Magazine)
In een schaars verlichte schuur in Midsland stapt een man tussen de roodfluwelen gordijnen. Sigarenrook kringelt om zijn hoofd. Zijn gesofistikeerde gedaante lijkt afkomstig uit een oude detective-film. In zijn duistere wereld is niets wat het lijkt: steekvlammen schieten uit zijn portemonaie, een mes snijdt door zijn arm als boter. Celsius, de laatste magier uit een dynastie van tovenaars, sjamanen en nomaden. Een ongebruikelijke goochelvoorstelling. Waar je gladjakkers verwacht, temidden van laserstralen, dansende langbenige dames en glimmende decors met verschuivende panelen, staan we nu in een geschilderd Rangoon India. De kleine ruimte, de bedompte kleuren en de broeierige atmosfeer doen denken aan het Franse cabaret uit de jaren twintig. Het is vaudeville, onbegrijpelijke trucs, gleufhoeden, Queen-opera, vogelroep. En veel rook, die de bezoekers met verbijstering omhult. (Dagblad Terschellings festival Oerol)
"'Het Dodenrijk' gaat over dode veaudeville-artiesten. De voorstelling ademt de sfeer van het begin van deze eeuw. Dat flirten met dood en verderf, moet je niet te zwaar opvatten. Het is allemaal schmink en decor. Puur entertainment, romantisch en een beetje sexy. Wij als artiesten denken dat dat zwarte, die duistere symboliek van het dodenrijk, de fantasie prikkelt. Magie, sm, occultisme en de donkere kant van het taboe, het ligt allemaal in elkaars verlengde. Ik sla het achter het toneel allemaal met verbazing gade"(Cast lid comedian Craig Eubanks in Het Utrechts Nieuwsblad).
"Als kind had ik al enorme behoefte aan een wereld die vreemder en verrassender is dan de echte. Er is niks mooier dan het moment waarop je denkt: hoe kan dit? Het heeft een geweldig troostend effect als je bedenkt dat er meer is dan jij denkt te weten". (Celsius in magazine Rails)
"Ik ben spullenbaas op de kermis, een nomade, maandenlang geen moment rust". (Celsius, VARA Gids).
Als Celsius reist hij door het land en toont daar de wonderen van de magie. De eerste gloeilamp was op de kermis te zien. "De kermis is mij erfelijk overgedragen. Mijn opa had het al. Hij verdiende zijn geld als houtvlotter, maar het theater en amusement stroomden door zijn lichaam. Als die man sprak, dan dacht je dat het zich voor je neus afspeelde. En in de ex-libris van de familie een afbeelding van een Bühne met daar boven een lachend en huilend masker. De eeuw oude circustent is mijn theater. Als het publiek binnen is, moeten ze loskomen van de werkelijkheid buiten. Magie is in feite niets meer dan een kwestie van plaats. Waar sta je, wat weet je? Voor een kind zit de wereld vol vragen en is de ontdekkingstocht oneindig. Wat ik merk bij andere volwassenen is dat verbazing niet meer in hun leven voorkomt. Het leven is een grote vastgeroeste zekerheid waarin alles een verklaring heeft. Misschien ben ik nog teveel kind om zo te denken. Het is zo belangrijk dat je je blijft verbazen, blijft zoeken naar nieuwe dingen. Als je eenmaal denkt alles te hebben bereikt, dan word je saai. Mensen kun je openen door verbazing. Met een wonder kun je ze even laten wankelen. De mensen denken tegenwoordig hun zaakjes goed voor elkaar te hebben, maar naast dat leven met schijn-bare zekerheden, is er een werkelijkheid die zich niet door de zintui-gen laat vangen. Ik speel Celsius, maar ik kan gerust zeggen dat een groot deel van dat archetype een uitvergroting van mijzelf is." (Trouw)
An illusionist with an entrance to other worlds.